Çek Cumhuriyetinde 2004 Yılında, 19 Yaş Bayanlar Avrupa Şampiyonasına Paralel Olarak Yapılan Yıldız Takım Antrenörleri Kursu
GENÇ HENTBOLCÜLERİN KONDİSYON
ANTRENMANI
İlk
olarak, incelediğimiz yaşın hangi aşamaya karşılık geldiğini görmek için bir
sporcunun kariyerinin genel bir analizini yapacağız. Sonra çalışmayı
belirlemede biyolojik yaşın genç erkekler arasındaki gelişim farklılıkları
kadar önemli olduğunu göreceğiz.
Daha
sonra bahsedilen yaşta çalışmanın fiziksel niteliklerini, karakteristik özelliklerini
ve çalışmayla ilgili bazı genel tavsiyelerini toplayacağız..
Bir sporcunun kariyerinin genel
aşamaları
Sıradaki
grafik, bir oyuncunun yaşamındaki devreleri ayırt edebileceğimiz; bir sporcunun
kariyerinin genel karakteristik özelliklerine yönelik bir yaklaşımı gösterir.
Oyuncu kariyer
aşamalarının grafiği(Ruiz y Sanchez 1997)
![]() |
Çalışmanın her alanda yapılması
gerektiğini göz önünde bulundurmak çok önemlidir.
Dikkate alınması gereken en
önemli noktalar:
·
İlk artış (maksimum performansa ulaşmak için
anında artış)
·
Son bölüm (antrenman sürecini aniden bırakmamak
anlamına gelir.)
Biyolojik yaş ve kronolojik yaş
İnsan
bedenindeki bazı bölümlerin uzamasından kaynaklanan uyumun azalmasından dolayı;
hızlı bir büyümenin eğitim için uygun olmadığını biliyoruz. Bu, fiziksel durumu
eğitmememiz anlamına gelmez. Aksine, fiziksel niteliklerin tam kapasiteyle
eğitilebileceği bir dönemdir. Fakat; insan uzuvları arasındaki uyumun
azalmasının sporcuyu yanlış yüklemelere karşı daha hassas hale getirmesi önemlidir.
Özellikle omurgaya ve büyüme kıkırdağına binen yükler açısından önemlidir.
Anlık değişimlerinden dolayı omurganın ve kıkırdağın daha ağır yükler
üstlenmesi azalır.
Bu sebepten
dolayı, oyuncunun tam büyüme zamanını bilmek için kronolojik yaş kadar biyolojik
yaşında bilinmesi önemlidir. Kızların ve erkeklerin farklı büyüme evrelerinin
olduğunun bilinmesi gereklidir. Bu farklılıklar her büyüme evresinde
görülebilir. Aşağıdaki grafikte, bu periyotta kızlar ve erkekler arasındaki
genel farklar görülebilir:
Kızlar ve
erkeklerin büyümesindeki farklar
·
Tam büyüme grafiği(Tanner 1966)

Yıl yıl büyüme
artış grafiği (Tanner 1966)

Son olarak,
boyda büyüme periyodunun sonu enine büyümeyle desteklenir. Bu durum, oyuncunun
ölçülerini uyum içine sokar ve koordinasyon kapasitesini destekler. Ayrıca;
psikolojik kapasitedeki artışla beraber, oyuncunun daha büyük sorumlulukları ve
yüklerin üstesinden gelmesini sağlar. Bazı yazarlar bu dönemi öğrenmenin ikinci
altın çağı olarak adlandırır.
Bu
periyodun sonunda ilk performansı gözlemleyebiliriz. Yinede böyle sonuçlara
karşı tedbirli olmalı ve gelecekteki en iyi performans için oyuncunun
korunmasına önem vermeliyiz.
Fiziksel Niteliklerin Her Birini Çalışmaya
Başlamak
Bu yaşlara ait dönemlerin
özelliklerini genel olarak inceleyeceğiz (Martin, 1980).
Gelişimin farklı aşamalarında antrenman içerikleri (Martin 1980)
YAŞ VE DÖNEMLER
10 11 12 13 14 15 16 17 18
|
||
|
|
|
|
|
|
|
FARKLI BİYOLOJİK YAŞLARA GÖRE
ANTRENMANDAKİ TALEPLERİN DEĞİŞMESİ
|
Fiziksel özelliklere bağlı
olarak, gençlerle çalışmada bütün bunların aynı sonuçları vermediğini akılda
tutmak gerekir. Bu yüzden; bazılarını çalıştırmaya başladığımız an ise
diğerleri değişebilir. Sıradaki Grosser’in çalışmasının özetinde(1981), farklı
fiziksel niteliklerin gelişmesindeki ilk anların farklılıklarını gözlemliyoruz.
Fiziksel
Kondisyon Elementlerinin Tablosu
(Grosser ve arkadaşları ,1981)
ARAMA MOTORUNUZA BUNU YAZARAK TABLOYA ULAŞABİLİRSİNİZ.

Sonuç olarak, iki önemli gerçeği
gözlemleyebiliriz:
- Daha önce incelediğimiz gibi kızlar erkeklerden önce olgunlaşır. Bu yüzden yüksek verim almaya yönelik çalışmalara daha erken başlayabilirler.
- 16-18 yaş arası, bütün fiziksel özellikler üzerinde aynı yoğunlukla çalışabiliriz. Sadece ‘’ kuvvette devamlılık ve anaerobik dayanıklılık ‘’ gibi en sağlam niteliklere karşı biraz sabırlı olmalıyız.
Gençlerde Kuvvet
Antrenmanlarının Sonuçları (Ganzel Badillo
1996)
- Kas kuvvetini ve gücünü geliştirir.
- Kas boyutunda çok az değişiklik olur yada hiç olmaz.
- Kas dayanıklılığını geliştirir.
- Vücudun bütününü olumlu yönde etkiler.
- Prevention of the lesions in the sport
- Ayırtedici özelliklerin gelişimini artırır.
- Spordan alınacak verimi olumlu yönde etkiler.
Gençlerde kuvvet
antrenmanları ile ilgili çalışma sonuçları (Ganzel Badillo 1996)
Tarih : 1976-1983
Çalışma sayısı : 18
Yaş :6-11 yaşlar
Antrenman tipi: Yüklerle,
kendi ağırlıklarıyla dinamik, izometrik çalışmalar
Süre: 5-12 hafta
Haftada bölüm
sıklığı: 2-3
Kontrol grubu: 18’den
16 tanesi
Sonuçlar: 18’den
16’sının güçlerinde gelişme , ilerleme
Gençlerde Kuvvet
Antrenmanlarının Genel Özellikleri
Sıradaki iki çalışmada, kuvvet antrenmanlarının farklı şekillerde
yapılmaları hakkında tavsiyeler bulacağız. Bunlar oyuncunun kas gücünü
geliştirmekte etkilidirler.
Kas tendon
gerginliğinin seviyesine göre hareket tipleri
( Riva violetta,
1985)
Gerginliğe göre hareket tipleri
|
örnekler
|
Çok yüksek gerginlik
hareketleri
|
|
Yüksek gerginlik
hareketleri
|
|
Orta dereceli
gerginlik hareketleri
|
|
Düşük dereceli
gerginlik hareketleri
|
|
Sıçrama kapasitesi
antrenmanlarında ilerleme
·
Kendi ağırlığı yoluyla kuvvet çalışmaları
·
Sıçrama çalışmaları
·
Ağırlık ve makinelerle kuvvet çalışmaları
·
Yüklü bir şekilde, önceden koşarak sıçrama
çalışmaları
·
Yüklü bir şekilde sıçrama çalışmaları
·
Derinlik sıçrama çalışmaları
·
Ribaund makineleri
Gençlerde kuvvet
antrenmanlarının genel kuralları (Gonzalez Badillo1996)
- Antrenman
yükünü bireyselleştirmek.
- fleksorleri
genişletmek kadar bütün büyük kasları çalıştırmak.
- Hareketin
bütün genişliğindeki kasları çalıştırmak.
- İki
gün arka arkaya çalıştırmamak
- Haftada
üç günden fazla çalıştırmamak
- Yüklemenin
yumuşak fakat uygun ve yeterli bir ilerlemeye devam ettirilmesi
- Her
hareket için maksimum çabayı kullanmamak (hareket serilerinin ne çok
yüksek yüzdeli ne de maksimum sayıda tekrar edilmemesi)
- 1
RM testlerinden kaçınmak
- özellikle
bazı hareketler için aşırı yüklemelerden kaçınmak
- Antrenman
dönemlerine çeşitlilik kazandırmak
- Makine kullanmadan serbest yüklerle
yapılan antrenmanların tercih
edilmesi
- Bireysel
ihtiyaçlara ve spor dalının gereksinimlerine göre çalışmalar seçmek
- Çalışmanın
uygulama tekniklerini bilmek
- Yeni
bir çalışmaya başlamadan önce sporcu çalışmanın gerektirdiği tekniği
öğrenmiş olmalı
- Sporcunun
yaptığı çalışmanın farkındalığını yakından denetlemek
- Oyuncular
arasındaki rekabeti değil, kişisel gelişime önem vermek
- Keskin
ve kalıcı ağrılara daha fazla dikkat etmek
Sonuç olarak, başlangıçta yapılan
bütün çalışmaların antrenmanın karakteristik özelliklerini taşıyıp taşımadığını
gözden geçiriniz.
Uzun dönemli antrenmanın planlama modeli
(Navaro,1996)

antrenman
|
Dönemler
|
Başlangıç
|
İlerleme
|
Özelleşme
|
Performans
|
|
|
|
|
|
|||
hız
|
Reaksiyon
Hızlanma
Yer değiştirme
|
|
||||
kuvvet
|
Kuvvette devamlılık
Patlayıcı kuvvet
Maksimal kuvvet
|
|
||||
dayanıklılık
|
Aerobik
|
|
||||
Anaerobik
|
Yarışma
çeşitleri
|
Yarışma için hazırlık yok
|
Özelleşmeden yarışma
|
Bazı pozisyonlara özelleşerek yarışma
|
Yüksek seviyeli yarışmalara katılma
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorumlarınız için teşekkürler...